Caster
Vil du have succes med din markedsføring, så prøv at tænke kulørt
”Selvstændige skal lære at forstå det ‘kulørte’ i at have en virksomhed. Alt for mange virksomhedsejere kan tendere til at være alt for ydmyge og pæne i det. De har svært ved at ’sælge sig selv’. Men, hvis du skal gøre dig håb om at blande dig i koret og skabe dig en plads i kunder og presses bevidsthed, så skal du have modet til at give lidt af dig selv. Med det mener jeg, at det bliver vigtigere og vigtigere med den personlige historie.”
Reality stjerner står måske ikke øverst på din liste over vigtige kilder til inspiration?
De er (skåret over én kam) overfladiske, og har mest af alt travlt med at stille sig op og råbe – se mig! Men ifølge Elisa er reality stjerner ikke helt så stereotype, som man er tilbøjelig til at gøre dem til. Nogle af de dygtigste bygger stærke personlige brands på rekord tid. Deres teknik og timing kan virksomhedsejere godt lære lidt af. Mange af os er nemlig alt for polerede i vores tilgang til markedsføring og presse.
Hvilke historier skal du dele
”I korte træk handler det om at turde stå frem – ikke bare som virksomhed, men som mennesker. Vi vil nemlig rigtig gerne høre de personlige historier, som sætter ansigt på en virksomhed: Direktørens baggrund og motivation – tilfældigheder, der har banet vejen, en skjult passion for ekstremsport, hvordan får man familielivet til at hænge sammen – eller noget helt andet, som egentlig ikke direkte har noget med virksomheden at gøre. Vi vil gerne have nogle forbilleder – nogen at se op til.
Den måde at skabe indhold og presse på er uvant for mange virksomheder og kræver, at ledelse og/eller virksomhedsejer har modet til at sætte sig selv og sine medarbejdere i spil. Balancen er hårfin, for det må selvfølgelig ikke fjerne fokus fra virksomhedens kerne.”

Mange selvstændige har svært ved at ‘sælge sig selv.’
Sørg for at samle de rigtige tropper
”Det er blevet mere komplekst at brande sin virksomhed. Du skal kunne begå dig på mange samtidige platforme – alle med hver sin agenda. Den rigtige brandingstrategi, der kanaliserer alle kræfter det rigtige sted hen er derfor vanvittig vigtig for at brænde igennem. Min oplevelse er at de virksomheder, der forstår at samle de rigtige tropper omkring sig, også er dem, der står stærkest.”
”I USA har virksomheder længe anerkendt at ’sætte et hold’– sørge for, at der står en eller flere i front og sælger virksomheden ind. Et hold, der samler de rigtige tropper, der tegner hele virksomheden. Et, som også forstår, at det er ‘Ulla‘, der skal interviewes sammen med chefen. Det er ikke ‘Britta‘. Ikke fordi hun er dårlig til sit arbejde, men fordi det er det bedst kommunikative og fordi netop det team formår at udkomme bedst og mest identificerbart.
Virksomhederne herhjemme er så småt begyndt at få øjnene op for, at de har brug for sådan nogen som mig, der kan sørge for, at virksomheden brandes med den bedste energi og mest mulig synlighed.”
Forventningerne har ændret sig
”Førhen var det nok at stille sig op og ja, råbe – se mig! Sådan er det ikke længere. Det er et mættet landskab derude. Derfor skal der meget til at imponere os. Vi kommer ind i en bølge nu, hvor vi kommer til at kræve at folk gør sig umage. Overført til virksomheder kommer det til at handle om at have en personlig historie. ’Høvdingen’ må godt stå frem.
Her kan virksomheder med fordel tage en lille flig af reality DNA’et til sig. Ikke meget, bare lige nok til at bryde nogle parader og give virksomheden lidt personlig kant: Du skal brande din virksomhed, men samtidig skal du ikke være nærig med dig selv. Du skal dele, for vi gider ikke folk, der holder kortene tæt til livet. Vi vil have noget gennemsigtighed.
Find og vælg de rigtige historier, hvor du seriøst formidler virksomhedens DNA, men sørg for at krydre det med noget kulørt. Det er dér, jeg tænker, at brandet bliver rigtig stærkt.”
AF: BIRGITTE SCHJØDTE | FOTOGRAF: OLE JAKOBSEN
Om Elisa Lykke
Rådgiver kendte – og mindre kendte ifht. deres PR strategi og pressekontakt.
På listen over stjerner Elisa arbejder som PR agent for står blandt andet: Mick Øgendahl, Sara Blædel, Rune Klan, Jan Gintberg m.fl.
Har gennem mange år castet deltagere til en lang række programmer og reality shows. Elisa er kendt som en af Danmarks stærkeste kendis-castere.
Holder foredrag rettet mod virksomheder og selvstændige: ’10 veje til succes med pressen’
Få det hele med
Vi skriver til dig når Ugens historie udkommer