Direktrise
“Vi er en nation af gør det selv folk – lad os bare se det i øjnene. Og intet projekt er for stort. Du kan sidde i en sen nattetime og Google dig til alt fra at bygge en ny carport til et lykkeligere liv.”
Vi finder i stadig stigende grad løsningerne på nettet og det tog Maj Wismann konsekvensen af, da hun i 2013 vinkede farvel til det sidste par i sin sexolog- og parterapipraksis. I dag hjælper hun i stedet klienter på websexolog.dk. Klienter er egentlig et forkert udtryk, for i virkeligheden øser Maj gratis ud af sine erfaringer som sexolog og parterapeut – og konsultationer downloades som online kurser, workshops og podcasts. Få sexlysten tilbage – og behold den resten af livet. Det er bare en af titlerne på Majs online kurser. Det er ingen overdrivelse at kalde det en bestseller. For mange par er det en gave sendt fra himlen at kunne skifte terapeuten ud med et online kursus.
Fra skolelærer til sexolog
Det var en pludselig indskydelse, der bestemte, at Maj blev sexolog. Oprindeligt er hun uddannet skolelærer, men i 2000 fik hun lyst til at prøve kræfter med noget andet – og valget faldt på parterapeut og sexolog.
Godt indhold er vigtigt – det opdagede Maj ret hurtigt. Da hun i 2006 åbnede egen praksis, var der ikke mange sexologer i Danmark med en hjemmeside, så alene på grund af den, fik hun selv som nystartet en del henvendelser fra journalister, der gerne ville høre en eksperts meninger og gode råd om kærlighed.
“Allerede dengang gjorde jeg meget ud af mine svar og sørgede for, at det ikke blev til en ophøjet snak, som ingen kunne forholde sig til. Det er vigtigt for mig, at de råd jeg kommer med, faktisk er noget man kan bruge i praksis, så lange teoretiske udredninger er ikke min stil. Det betød med tiden, at jeg blev tilbudt at blive brevkasseredaktør på flere blade – bl.a. Sex og Samliv, Psykologi og Woman.
Det gav min praksis et vigtigt boost at blive blåstemplet som ekspert. Det tager tid at opbygge et renommé – og som sexolog og parterapeut er det måske endnu vigtigere end ellers at få skabt den tillid, der skal til, for at folk tør komme. Ved at dele ud af min viden på de her forskellige platforme nåede jeg ud til rigtigt mange med interesse i det, jeg kunne hjælpe med. Og samtidig fik jeg vist en bid af, det jeg kan.”
Digitale eksperimenter
Det kan lyde selvmodsigende at lukke noget, der er en succes. Da Maj lukkede døren til klinikken i 2013, var der en ventetid på et halvt år. “Det gjorde jeg nu heller ikke, jeg lukkede bare op for en ny og endnu større succes. Jeg lyttede til, hvad kunderne efterspurgte – og på det her tidspunkt var det lykkedes mig at gøre mig selv overflødig. Alle redskaber lå på min hjemmeside. I 2010 begyndte jeg nemlig at eksperimentere med forskellige digitale produkter. Når man skar ind til benet, var det ofte de samme problemer, der gik igen – både i brevkasserne og i min praksis. Hvorfor ikke løse det ved at servere en løsning, man kunne få med posten, tænkte jeg. Jeg fik en radiojournalist til at lave en række interviews med mig, om nogle af de problemstillinger, jeg typisk mødte – og hvordan man løser dem.
Planen var at sælge cd’erne på min hjemmeside. Jeg var overbevist om, at det var en sikker succes. Desværre skete der ikke rigtigt noget – jeg solgte ikke én. I stedet begyndte jeg at forære dem til de par, der kom i min praksis – så de kunne arbejde videre derhjemme. Det gav en fantastisk god respons. Lydoptagelser og interviews lægger sig meget tæt op af en egentlig konsultation, så det fungerede godt. Det blev starten på flere podcasts og i stedet for kun at forære dem til de par, der kom hos mig, begyndte jeg også at tilbyde, at de kunne downloades gratis på min hjemmeside mod at blive skrevet på listen til mit nyhedsbrev.
Nyhedsbrevet bruger jeg blandt andet til at dele brevkassespørgsmål og linke til mine svar. På den måde serverer jeg en masse relevant og interessant indhold for mine læsere, og jeg trækker trafik til min hjemmeside.”
I dag har mere end 30.000 downloadet Majs gratis online kurser, så den strategi viste sig at være rigtig. De mange gratis downloads betyder nemlig også kunder i shoppen og medlemmer til KlubKærlighed.
Find den rigtige balance
Virkeligheden i dag ser noget anderledes ud end den gjorde, da jeg startede min praksis op, og det har jeg tilpasset min forretning efter. Rigtigt mange mennesker søger gør-det-selv løsninger på nettet – også når det handler om deres sex- og kærlighedsliv. De søger efter en hurtigere, mere anonym og uforpligtende vej end et terapiforløb. For det første er det for mange grænseoverskridende, at skulle sidde ansigt til ansigt med en terapeut og fortælle om manglende sexlyst, utroskab eller jalousi. For det andet kan det være svært at passe terapi ind i en travl hverdag. Om du lytter til en podcast, om fx at undgå skænderier, mens du løber en tur eller hjemme i stuen sammen med kæresten – det er underordnet. Den fleksibilitet sætter mange stor pris på.
“Man kan selvfølgelig ikke leve af at forære det hele væk. Du skal finde den rigtige balance mellem ”hurtige” gratis her og nu løsninger, – mens de mere dybdegående redskaber og kurser skal købes. Men der sker noget psykologisk, når du får muligheden for risikofrit og gratis at prøve af, om det er tom snak, eller om det faktisk er noget, der virker i praksis. Så er skridtet til at købe et kursus ikke så stort. Jeg arbejder benhårdt og målrettet på at trække trafik til mit site, og det er selvfølgelig medvirkende til, at jeg har stor succes. Men det allervigtigste er indholdet! Jeg bruger meget tid på at producere kvalitativt indhold til alle mine digitale produkter – men jeg skal kun bruge tiden én gang.”
AF: BIRGITTE SCHJØDTE | FOTOGRAF: ANNE KRING
Om Maj Wismann
Maj Wismann er direktrise og online kærlighedsekspert på websexolog.dk, som er Danmarks største site for kærlighed og parforhold:
Brevkasse, online kurser og podcasts, der hjælper dig med at få styr på dit kærlighedsliv.
I dag hjælper Maj også virksomheder med at få samme succes med online markedsføring og digitale produkter
på Onlinebiz.
Få det hele med
Vi skriver til dig når Ugens historie udkommer