Direktør i Compell
Relevans vejer tungere end dit markedsføringsbudget
Forstår du at bruge online markedsføring rigtigt kan det være med til at trække vigtig trafik ind i din butik – uanset om den ligger på Strøget eller på nettet. Har du en ”fysisk butik” har du tilmed nogle åbenlyse fordele, som du bør kende til og udnytte.
”Indgangsbarren har aldrig været lavere. I dag kan de små sagtens spille lige op med de store.” Det påpeger Bjarke Bekhøj, direktør i Compell som, hvert år hjælper virksomheder med deres online markedsføring og forretningsudvikling. ”Det er ingen selvfølge længere, at det er den, med det største markedsføringsbudget, der automatisk har størst succes med at fange kundernes opmærksomhed. I dag er det flere andre kriterier, der tæller.” Sociale medier og online markedsføring har givet alle et talerør, og her har mindre butikker nogle åbenlyse fordele og muligheder, selv på meget små budgetter – hvis de tør gribe dem.
Udviklingen inden for online marketing går så hurtigt, at det kan være svært at følge med. For mange er det lidt en startbarriere, for hvor skal man starte – og hvad nu, hvis man gør noget forkert? ”Den usikkerhed møder vi ofte,” fortæller Bjarke. ”Men der er ingen grund til at være så bange for at gøre noget forkert. Uanset hvilket socialt medie eller hvilken kommunikationsform, der vælges, så er der nemlig én gennemgående trend – det skal ikke være så poleret og pænt. Det, der giver størst kunderespons, er, når man kan mærke, at der er mennesker bag.” For butiksejere er online markedsføring og sociale medier en oplagt mulighed for at tilføre indkøbsoplevelsen i butikken et ekstra lag, komme i dialog med kunder og dermed bygge stærkere kunderelationer.
Vælg de rigtige kanaler
Prioritér din indsats. Det er alligevel ikke realistisk at skulle afsætte tid til at være på alle kanaler – medmindre du er en del af en kæde, hvor markedsføring på diverse platforme er centralt styret. Vælg de kanaler, der er oplagte i forhold til din målgruppe. Har du en dametøjsbutik giver det mening at være på Facebook eller Instagram. Sælger du hardware eller fotoudstyr skal du måske hellere satse på at udsende et nyhedsbrev, hvor du deler din ekspertise og viden.
Facebook er et af de steder, hvor de fleste butikker virkelig kan rykke på et lavt budget. Det at oprette en lokal virksomhedsside og begynde at kommunikere med kunderne omkring, hvad sker der her i butikken, koster ikke en krone. Der er i forvejen en naturlig kundestrøm i en butik, derfor er det forholdsvis nemt at komme i gang med at promovere sin side, rekruttere ny trafik og nye likes. I sidste ende kan det give mersalg i butikken, hvis man vel at mærke forstår at engagere sine følgere. Nøjagtigt hvad det er, der udløser den helt store trafik og engagement, kan være svært at forudsige, men Bjarke har alligevel et par bud.
Ægte frem for perfekt
I Brønderslev har den lokale Vero Moda butik stor succes med at skabe trafik via Facebook. ”Som jeg ser det, skyldes det i høj grad, at de hér har fundet deres egen personlige stil, som virker ægte. Ægte har i den her sammenhæng større vægt end perfekt.” Mindre butikker har den fordel frem for store butikskæder, at de kender deres kunder. Der er plads til at være spontan – der skal ikke spørges om lov, før man handler på en impulsiv idé. Det giver på en eller anden måde en mere nærværende og personlig kontakt til kunderne. Noget som skaber relationer og smitter af på salget i en grad, som kalenderlagte opslag fra en marketingafdeling ikke kan måle sig med.
Bestseller-brandet Vero Moda har i øvrigt, valgt at decentralisere deres markedsføring på Facebook for nylig, af nøjagtigt samme grund.

Indgangsbarren har aldrig været lavere.
Relevans belønnes
Er du skarp på din målgruppe og har øje for, hvad der får folk til at dele, klikke, kommentere og like, så er der et stort potentiale på sociale medier. På Facebook belønnes relevans målt på brugernes interaktion, frem for antal følgere og budget. Jo mere relevant indhold, jo flere eksponeringer får dine opslag og annoncer. Sider med forholdsvis få følgere kan derfor sagtens nå ud til en langt større gruppe – hvis Facebook vurderer, at det er relevant. Samme billede tegner sig på de øvrige sociale platforme. Det hurtigt at kunne servere det mest relevante indhold i forhold til brugerens aktuelle søgning og interesse, bliver et stadig vigtigere succeskriterie. Her har de små nogle fortrin. De har nemmere ved at målrette deres budskaber til en meget specifik målgruppe.
Målret dine annoncer og kampagner
Alle platforme og kanaler registrerer utallige oplysninger om deres brugere baseret på adfærd og søgninger. Den information kan du bruge til at ramme potentielle kunder med de rigtige budskaber på de rigtige tidspunkter. Dermed øges chancerne for salg betydeligt. Jo mere specifikt du får sat dine kampagner op, jo større er sandsynligheden for, at du i sidste ende trækker købeklare kunder ind i butikken – uanset om den ligger på Strøget eller på nettet.
A.C. Perch’s Thehandel
I Kronprinsensgade i København ligger A.C.Perch’s Thehandel og tilhørende thesalon. Her har de ligget siden 1835.
Hos Perch sælges ikke te – men the. Der holdes fast på Des-formen, og i det hele taget er det en butik, hvor der værnes om forretningens historie og de traditioner, der er bygget op gennem flere generationer. De kunder, der kommer her, får meget mere med hjem end en pose the. Selvom Perch på mange fronter holder fast i gamle dyder, så er de fuldt forandringsparate og var faktisk nogle af de første til at få lavet en webshop. Også på Facebook og Instagram er de aktive og har en skare af loyale følgere. ”Da vi for et års tid siden blev bedt om at hjælpe med lanceringen af en ny butik i Aarhus, var det derfor oplagt at udnytte Perch’s stærke brand og tilstedeværelse på Facebook. Vi engagerede brugerne i afsløringen af åbningen og supplerede med boost af opslag og annoncering. Det var med til at skabe en opmærksomhed og interesse allerede inden åbningen som markedsføring via traditionelle kanaler slet ikke ville kunne mønstre i samme omfang.”
”Online markedsføring er et effektivt middel til at trække kunder ind i butikken, men i længden er det ikke nok. Der sker en polarisering i detailleddet, hvor de store bliver større – og hvor det bliver sværere at stå alene. Du kan ikke sælge de samme varer og mærker som store kæder til samme pris og med den samme service. På et eller andet tidspunkt kommer du til kort. Det kan selv den bedste markedsføring ikke ændre. I min optik er det væsentligste for butiksejere derfor at finde noget mere at konkurrere på. Tænk i oplevelser og gøre det klart hvorfor kunderne skal komme ind i din butik?”
AF: BIRGITTE SCHJØDTE | FOTOGRAF: OLE JAKOBSEN
Om Bjarke Bekhøj
Compell er et digitalt reklamebureau, der hjælper mere end 50 kunder med alt indenfor digital
markedsføring.
Du kan følge Compell på sociale medier som Facebook, LinkedIn og ikke mindst deres egen blog med gode råd om online marketing:
Gode links med gratis ressourcer
Få det hele med
Vi skriver til dig når Ugens historie udkommer