Favorite Friday i Brønderslev

Vero Moda i Brønderslev har succes med at bruge facebook

– sådan får du succes på Facebook

Fredag eftermiddag går der lidt weekend i det hele på Vero Moda i Brønderslevs Facebook side.
Pigerne fra butikken sætter gang ”Favorite Friday” som startskud på weekendhumøret:
A la konkurrencen, hvor man skulle gætte den Kim Larsen sang, Dorthe, Maria og Line fremførte på video,
eller gæt et realityprogram, hvor blandt andet ”Linse Kessler” gæstede siden. (Et opslag, som i øvrigt blev kommenteret af Linse Kessler selv.)

Sidens 6200 følgere elsker det og kvitterer med at dele opslagene vidt og bredt uden at det koster én eneste annonceringskrone. Det hører til sjældenheder at opslag boostes med betalt annoncering. Derfor har Facebook siden efterhånden helt afløst radioreklamer og annoncer. Eksponeringen er enorm og det kan mærkes i butikken.
Stine Dalsgaard, som er butikkens visuelle merchandiser, og tovholder på aktiviteterne på Facebook kan se en tydelig tendens – ”jo mere vi giver af os selv, jo større respons.”

Det faste fredagsindslag er blot ét af mange, for der skal mere til end en enlig svale i ny og næ, hvis man skal have det fulde udbytte af være på Facebook og sociale medier generelt. Derfor er der en livlig aktivitet på siden. Pigerne hopper fx selv i tøjet, når der kommer nye varer hjem, tager billeder og lægger dem på siden. Det er meget nemmere at forholde sig til for kunderne end tøj på en gine eller et stereotypt modelfoto. Arrangementer og tilbud i butikken deles flittigt – og, vigtigst af alt: Der er lynhurtigt svar, når kunder spørger på de varer de ser – uanset tidspunktet. Det hele er med til at skabe kunderelationer og mersalg i butikken. ”Kunderne føler, at de allerede kender os, når de kommer herind.”

Butikken er en af 6 i ”Bestseller familien”, som ejes af Mette Nørgaard. Alle bruger de sociale medier som en vigtig kommunikationsplatform, men det er Vero Moda i Brønderslev, der har haft størst succes med at bruge Facebook. Det er der, ifølge Stine, en god forklaring på: ”Vi kender hinanden rigtigt godt og har arbejdet sammen i mange år efterhånden – Dorte og jeg i 9 år. Vi svinger godt sammen, og det tror jeg, at man kan mærke. Vi synes faktisk, at det er oprigtigt sjovt at finde på nye skøre indslag. Det er gået hen og blevet lidt en intern konkurrence, for den gode respons giver lyst til mere!”

7 tips til at få succes med din butiks Facebook side

  1. Vær dig selv
  2. Vær ikke bange for at dumme dig
  3. Vær impulsiv
  4. Find det rigtige mix af konkurrencer, skøre indslag, produktnyheder og arrangementer
  5. Eksperimentér med det rigtige tidspunkt for dine opslag
  6. Opfordr kunder i butikken til at bruge jeres Facebook side.  (Jo mere aktiv, jo flere opslag eksponeres de for.)
  7. Find din egen stil